Soya Rendah Khasiat, mengundang KANSER..!

Assalamualaikum.
.
Hai, u olls dah breakfast ke?
 .
Ape minuman kegemaran u olls waktu breakfast?
.
Ade suka kopi, ade yang suka milo, teh, horlicks..
.
Cik Nad pulak..?
.
Tiap2 pagi mestiiiii nak minum ESP..?

Kenapa kalo tak minum sampai terbayang-bayang, tercari-cari..?(tak kate kat orang, Cik Nad lerrrr tu..muehkeskes

Kenapa nak sangat minum soya padahal macam2 cerita ngeri pasal soya timbul sana sini..?

Kenapa dalam banyak2 produk setiaaaaaa jugak dengan ESP sampai ke sudah..?hihihi

Jawapannya kerana ESP memang sodapppp, halus mulus serbuk soya dia dan yang penting dijamin SELAMAT kerana hanya gunakan soya non-GMO bukan soya GMO.

Dah tuuuu.. Ape beza..?

Kacang soya GMO ni lebih murah kos penghasilannya dan menjadi pilihan kebanyakkan pengeluar..

Depa pegang konsep costing - low cost, high return.

Tetapi berisiko kepada pengguna sebab soya GMO mengandungi TOKSIN yang TINGGI..!

Nak sihat, pilihla JALAN selamat ye..

Tu haaaaa tengok sel kanser kat bawah..
.
NGERI..!
.
.
#kttshaklee
#korangtahutak
.

SIHAT dan CANTIK dengan PROTEIN

Hai, harini Cik Nad nak story kat u olls pasal PROTEIN.

Kita memang selalu dengar perkataan protein ni. Tapi adakah betul kita betul2 tahu apa pentingnya protein ni..? amboiii soklan, kalah cikgu dalam kelas..kikikiki

Ok, untuk pengetahuan, protein adalah sangat penting dalam diet kita. Tubuh kita sangatttttt perlukan protein untuk membina dan membaiki tisu-tisu dalam badan dan protein adalah jisim bukan air yang PALING UTAMA di dalam badan manusia. 
.
Jadikan protein sebagai hidangan wajib anda setiap hari ye..!
.
Protein adalah molekul yang terdiri daripada 22 asid amino yang sangat diperlukan oleh badan. Protein dari asid amino penting kepada fungsi badan seperti: 
.
Antibodi - untuk pertahanan imun
Kolagen - untuk tisu sokongan
Enzim untuk metabolisme
Haemoglobin - untuk pengangkutan dan juga 
Hormon 
.
Tubuh kita hanya mampu menghasilkan 12 asid-asid amino semula jadi, manakala baki sembilan lagi perlu diperolehi dengan memakan makanan yang mengandungi 'Essential Amino Asid' termasuk:
.
 Isoleucine 
Leucine 
Lysine 
Methionine 
Phenylalanine 
Threonine 
Tryptophan 
Valine
Histidine
.
Protein yang kita perolehi dari sumber pemakanan kita akan dicernakan oleh tubuh secara berterusan, sebab tulah badan kita memerlukan bekalan protein setiap hari untuk menggantikan protein yang telah digunakan. 
.
Lebih aktif gaya kehidupan kita, lebih cepat protein dicerna dan lebih banyak protein yang diperlukan untuk menggantikan protein yang telah digunakan tersebut. 
.
 Kenapa perlu diganti? Haaa sebabnya kerana protein ni tidak dapat disimpan dalam badan sebagaimana karbohidrat dan lemak. 
.
Protein, seperti air, adalah bahan yang paling banyak di dalam badan. Kira-kira separuh daripada jisim bukan air dalam badan kita terdiri daripada protein. 
.
Bahagian badan yang terdiri daripada protein termasuk: tulang, mata, rambut, sel, ligamen, otot, kuku, organ, kulit, gigi, tendon dan juga tisu 
.
Fuhhhhhhh.. Banyakkk bahagian badan kita yang memerlukan protein ni sebenarnya kan. Jadi jangan malas, culas atau pun takut untuk ambil protein ye.
.
Badan kita secara amnya memerlukan 1-2 gram protein setiap hari bagi setiap kilogram berat badan. 
.
Tanpa jumlah protein yang mencukupi, badan akan memecahkan otot atau tisu lain, atau badan akan 'meminjam' asid amino daripada sistem imun dan bahagian badan yang lain untuk memenuhi keperluan protein didalam tubuh. 
.
So bila bekalan protein "dicuri" contohnya dari sistem imun dan juga tempat lain kerana bekalan yang tidak mencukupi, kesan buruknya tubuh kita akan kekurangan daya imunisasi, mudah mendapatkan jangkitan selain dan cepat letih dan lesu. 
.
 Ibu mengandung khususnya, jika tidak mendapat bekalan protein yang mencukupi semasa mengandung juga turut mendapat risiko kurang berat badan yang ideal terhadap bayi didalam kandungan dan tanda-tanda kekurangan protein termasuk:
.
Anemia - disebabkan oleh kekurangan zat besi, ia menyebabkan jumlah yang tidak mencukupi oksigen yang akan dihantar melalui darah ke sel-sel
 Edema - pengumpulan cecair yang terutamanya berlaku di kaki atau pergelangan kaki.
Pertumbuhan perlahan - pada kanak-kanak 
Pengecutan tisu otot 
.
Check ye.. Kalo ada tanda, rajin2 topup protein ye. Kalo tak kita, sapelahh lagi yang nak tolong topupkan ye dak..hihihi 
.
Kalo tanye Cik nad, pilihan Cik Nad tentunya protein soya dari Energizing Soy Protein Shaklee. Protein soya ni adalah salah satu daripada tumbuhan yang menyediakan sumber protein lengkap.
.
Kesemua asid amino penting ni badan tak mampu hasilkan, so perlu dapatkan dari pemakanan kita.
.
 Perlu korang tahu yang kacang soya bukan sahaja menyediakan protein berkualiti tinggi, malah menyediakan jumlah vitamin, mineral dan serat, yang tinggi dan rendah dengan kandungan lemak. 
.
So protein soya ni sangatlah sesuai untuk dijadikan sumber protein bagi vegetarian.

So, suka Cik Nad nak sarankan WAJIB setia dengan #ESP ni kalau korang nak:
.
✔️ Kulit kekal lembap
✔️ Badan kekal bertenaga
✔️ Hilangkan parut
✔️ Masalah gastrik
✔️ Rahim lebih kuat
✔️ Kulit lembut & anjal
✔️ Milkbooster ibu menyusu
.
Cubalah, gerenti puas hati..! 
.

 

Nasik Dagang Sohor Na..Na..Naaa.. Ganu Kiterrrr

Dah breakfast ke u olls..?
.
Cik Nad & hubby pagi ni breakfast nasik dagang. 
.
 Alhamdulillah kenyang. So pagi ni entry adalah tentang nasik dagang. 
 .
  So, ape sejarah nasik dagang ni sebenarnye ye..? Daripada apa yang Cik Nad tahu, nasik dagang sebenarnya tidak dibuat oleh penduduk tempatan Terengganu, tetapi ianya diperbuat oleh orang Bugis yang datang berdagang dan kebiasaannya dipersembahkan kepada Baginda Sultan yang memerintah negeri Terengganu sebagai juadah istimewa menjelang Hari Raya. 
.
 Haaa nasik dagang kelantan dan terengganu agak berbeza ye. 
.
Nasik dagang Terengganu biasanya hanya dimakan dengan lauk gulai ikan tongkol dan acar timun
 .
Nasik Dagang Kelantan kadangkala dimakan bersama lauk gulai ayam dan ikan tongkol.

.
So kalo datang terengganu, kat mane nak makan nasuk dagang yang sedap dan berbaloi dengan duit yang anda keluarkan..? 
.

Cik Nad biasenya beli nasik dagang di warung Kak Pah di Pantai Batu Buruk Sedap betui nasik dagang Kak Pah ni.. Kalo lambat datang pagi2 tu, confirm kena beratur hihihi 
.
.
Ni haa taukenye. Ramah dan mesra, paling best tak berkira. Rupanya Kak Pah ni mak sedara kepada kawan my hubby, so setiap kali datang dapatlah kami kuah nasik dagang lebih. 
.
Haaaaa, makan ko laki bini nasik dagang kuah banjir hihihi 
.
Tapi selepas anak semakin banyak akal, kami prefer take away je, makan kat umah dengan aman. Sebelom pegi beli tu, call dulu. Ala-ala booking online ler. Kihkihkih 
.
.Bagitahu siap-siap nak nasik dagang tu berapa ringgit, kabolah nak kepala ikan ke, ekor ikan ke. Pahtu kami bersiap dan cepat-cepatlah pegi ambik. 
.
 Selain Nasik Dagang Kak Pah, satu lagi kedai nasik dagang yang tersohor di Kuala Terengganu adalah Nasi Dagang Kak Jah. Haaa..yang ni pun tak kurang hebatnya. Siap berlapik daun pisang lagi. Tradisional gittew u olls.. 
.
 Kedai Nasi Dagang Kak Jah ni letaknya di Kampung Bukit Besar berhampiran Pasar Bukit Besar. Tak susah nak cari sebab kedudukan kedai di tepi jalan utama. Kalo agak2 sesat tak jumpa, boleh tanye penduduk sekitar. InsyaAllah mereka boleh tunjukkan. 
.

Ni haaa siap ade nombor telefon, so sebelum datang pastikan call dulu. Confirm ade, cepat2 pecut datang kedai naaa.. 
.
Cuti sekolah dah tak lame ni, kalo anda datang ke Terengganu, sila pastikan anda hadam nasik dagang sebelum balik ye.. Hihihi
.
.
Bye. Assalamualaikum.